Een blik op de oplossing

Het plusalternatief G4 is gekozen als totaaloplossing voor de mobiliteitsproblemen in en rond Ronse. Het zorgt ervoor dat zwaar verkeer wegblijft uit het centrum van Ronse, maar biedt ook kansen voor meer leefbaarheid, betere fietsverbindingen en een sterkere natuur.

Van noord naar zuid ...

Aan de N60 in Maarkedal vertrekt de nieuwe noord-zuidverbinding. Hier start een boortunnel die onder de helling van de Schavaart door loopt. Twee kilometer verder komt hij weer boven de grond. Iets verder kruist de weg de Doorniksesteenweg en loopt de weg naar het zuiden. Ter hoogte van Biest sluit de verbinding weer aan op de bestaande N60 richting Wallonië.

en van oost naar west ...

Aan de aansluiting met de N60 start ook de nieuwe oost-westverbinding. Deze nieuwe verbinding loopt ten zuiden van de stad en houdt het verkeer van en naar Brakel en industrieterrein Klein-Frankrijk weg uit het centrum van Ronse. Rond de verbinding is plaats voor nieuwe fietsverbindingen en ontmoetingsplekken.

Voorlopige visie
Het plan kreeg een eerste uitwerking in voorlopige plannen en schetsen. Het ontwerp dat hier wordt toegelicht, lees je als een eerste verbeelding en als een voorlopige visie voor de mogelijke verdere uitwerking. Dit is dus geen finaal ontwerpplan.

Voorwaarden uit het GRUP

In het ruimtelijk uitvoeringsplan staan enkele duidelijke voorwaarden. Van deze principes kan niet afgeweken worden in het uiteindelijke ontwerp en de realisatie op het terrein.

  • Aandacht voor leefbaarheid: op sommige plaatsen lopen de nieuwe wegen langs woonwijken. We werken passende maatregelen uit om de impact op de leefbaarheid zoveel mogelijk te beperken. Hiervoor is er bijkomend ook een convenant afgesloten met het lokaal bestuur van Ronse. Dit legt de engagementen vast die de stad Ronse zal opnemen om doorgaand vrachtverkeer uit het centrum van de stad te weren. In samenwerking met de Vlaamse Overheid, zal de stad ook verder onderzoek voeren naar de invulling van kansen die met het project Rond Ronse ontstaan, zoals het verbeteren van de situatie voor fietsers en zwakke weggebruikers, het realiseren van veiligere schoolomgevingen, de herinrichting van invalswegen of de openbare ruimte in het centrum.

  • Oversteken met de fiets: fietsers moeten op een veilige manier de nieuwe wegen kunnen oversteken. Waar mogelijk gebeurt dat met tunnels of bruggen zodat er geen conflicten mogelijk zijn.

In het GRUP zijn nog meer voorwaarden opgenomen rond ecologische verbindingen, waterhuishouding, compensaties ...

Aanpassingen op basis van de binnengekomen inspraakreacties

Op basis van de inspraakreacties uit het openbaar onderzoek in het kader van het GRUP zijn er, na beoordeling door het planteam, aanpassingen doorgevoerd in het definitief vastgestelde GRUP.

Voor het luik mobiliteit zijn er enkele concrete aanpassingen rond de milderende maatregelen voor de fietsers en de voetgangers en is er het convenant met de stad Ronse. Deze overeenkomst is naar aanleiding van de inspraakreacties verder uitgebreid en verankert de verdere doorwerking van het project Rond Ronse in gebieden waarvoor de stad Ronse bevoegd is.

Voor het luik open ruimte werden bepalingen en bestemmingen in het GRUP, naar aanleiding van het openbaar onderzoek bijgestuurd en geoptimaliseerd, om de impact op landbouwactiviteiten in het gebied te beperken. Zonder dat daarbij de realisatie van de bosuitbreiding in het gedrang komt.

Er is ook meegenomen om werk te maken van een ontsnipperingsplan voor de N36 ter hoogte van het Feelbos en de N425 ter hoogte van het Hotondbos en dit op te nemen in het Vlaams programma voor ecologische ontsnipperingsprojecten (VAPEO) om zo de mogelijkheden voor de bouw van een ecoduct verder te onderzoeken. Hier kan de Vlaamse Overheid dus de komende jaren reeds zeer concrete maatregelen nemen om de waardevolle bossen te verbinden en een grote barrière te overbruggen.