Oost-westverbinding

Een nieuwe oost-westverbinding zorgt ervoor dat verkeer van en naar industriezone Klein Frankrijk en Brakel niet langer door de stad, maar rond Ronse rijdt. Hier schenken we veel aandacht aan maatregelen tegen geluidsbuffering en de inpassing van de weg in het landschap.

Uitkijk over omleidingsweg heen

Tussen de oost-westverbinding en Stookt komt een verhoogde berm om de impact van de weg te milderen. Vanuit Stookt kijk je over de weg naar de lagergelegen grasvelden aan de overkant. Langs de weg komt extra groen om hem mooi in te passen in het landschap.

Langs de Sint-Martensbeek

De oost-westverbinding loopt voor het grootste deel langs de Sint-Martensbeek. De weg vormt zo de grens tussen de natte graslanden rond de beek en de drogere velden aan de zuidrand van de stad. Het overstromingsgebied dat de nieuwe weg inneemt, wordt vlakbij gecompenseerd met extra natte graslanden.

Groen aan de stadsrand

De nieuwe weg biedt ook kansen voor de wijken die aan de zuidkant van Ronse liggen. De velden tussen de stad en de nieuwe weg kunnen getransformeerd worden tot een groen park. Hoe dat er juist uit zal zien, wordt de komende jaren verder onderzocht. Een verhoogde groene berm langs de weg mildert ook het geluid van de nieuwe weg.

Nieuwe fietsverbinding

Langs de volledige oost-westverbinding komt een afgescheiden fietspad, geflankeerd door een bomenrij. Het fietspad sluit aan op de fietssnelwegen in de buurt. Waar nodig komen er veilige oversteekplaatsen. Met het nieuwe fietspad wordt het zuiden van Ronse veel beter bereikbaar met de fiets.

Geluidsmaatregelen aan Rotterij

Ook verderop naast de omleidingsweg blijven milderende maatregelen belangrijk. Op die manier wordt de impact van de nieuwe wegverbinding op Germinal verminderd. Denk aan maatregelen zoals verhoogde groene bermen of geluidsschermen om geluidshinder te beperken.

Kruispunt met Ninoofsesteenweg

Zo’n 500 meter voor industriezone Klein Frankrijk sluit de oost-westverbinding aan op de Ninoofsesteenweg met een kruispunt met verkeerslichten. Het kruispunt wordt zo ontworpen dat het verkeer zoveel mogelijk naar de omleidingsweg en rond het centrum van Ronse wordt geleid. Zo kan de Ninoofsesteenweg zelf verkeersluwer worden ingericht.