Noord-zuidverbinding

De nieuwe noord-zuidverbinding kruist de Doorniksesteenweg en loopt daarna verder richting Biest. Tussen het bedrijventerrein Pont West en de sportvelden van ’t Rosco krijgt de weg de uitstraling van een echte boulevard. Ten zuidwesten van Ronse sluit de nieuwe weg terug aan op de oude N60.

Poort naar Ronse en Pont West

De kruising met de Doorniksesteenweg wordt de belangrijkste aansluiting van de hele verbindingsweg. Dit kruispunt met verkeerslichten wordt de toegangspoort naar het centrum van Ronse en het bedrijventerrijn Pont West. Op het kruispunt rijden auto’s en vrachtwagens boven de grond, onder de grond kunnen fietsers en voetgangers in alle veiligheid oversteken.

Langs bomenrijen en grachten

De nieuwe weg loopt over het grasveld tussen bedrijventerrein Pont West en de sportvelden van ’t Rosco. De weg wordt geflankeerd door bomenrijen en grachten. Hoe dit er juist uit zal zien – een gracht in een brede middenberm of een gracht aan elke kant van de weg – is nog verder te onderzoeken.

Kruispunt met verkeerslichten

De nieuwe weg loopt over in de N60 richting Wallonië. Net voor de aansluiting komt ook het kruispunt met de nieuwe oost-westverbinding, de omleidingsweg voor verkeer van en naar de Ninoofsesteenweg. Zo wordt het verkeer op een vlotte manier georganiseerd.

Ruimte voor fietsers en groen

De nieuwe verbindingsweg sluit niet aan op de Leuzesesteenweg. Die is enkel te bereiken via de Doorniksesteenweg. In de Leuzesesteenweg krijgen fietsers alle ruimte. Hier kan een aansluiting komen met het fietspad op de oude spoorweg. Extra groen moet ervoor zorgen dat de woningen langs de Leuzesesteenweg zijn afgeschermd van de hoofdwegen. Een deel van de Leuzesesteenweg kan onthard worden.

Geluidsmaatregelen

Het geluid van het verkeer op de nieuwe wegen moet zoveel mogelijk gebufferd worden. Dat kan met geluidsschermen, maar soms ook met diffractoren die het open uitzicht over de omgeving behouden.