Mobiliteit en leefbaarheid  

Een bovenlokale verbinding realiseren met aandacht
voor de lokale verkeerssituatie en leefbaarheid verhogen
in de stadskern

Foto_onepager_Mobiliteit.jpg

Waar staan we nu?

Op 20 januari 2023 werd het ontwerp tot gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (ontwerp GRUP) voorlopig vastgesteld voor Rond Ronse, door de Vlaamse Regering.

 

Er is een mobiliteitsprobleem in en rond Ronse. De N60 loopt momenteel dwars door het centrum van de stad. Dat heeft een grote impact op de leefbaarheid in de stad. Met Rond Ronse gaan we op zoek naar een oplossing voor die mobiliteitsproblematiek: we mijden sluipverkeer van vrachtwagens, maken ruimte voor het langzaam verkeer en creëren veilige schoolomgevingen in het centrum van Ronse.

Integrale oplossing nodig

De intensiteit van zwaar verkeer neemt steeds toe in het stadscentrum van Ronse. Dat is nefast voor de leefbaarheid. Doordat er voor het mobiliteitsprobleem geen oplossing is, heeft dat ook gevolgen voor de verdere uitbouw van de stad. Een degelijke ontsluiting voor het doorgaand verkeer zou dan ook een meerwaarde vormen voor Ronse.

Meer dan doorgaande verbinding

Voor het thema Mobiliteit heeft Team Rond Ronse verschillende ambities geformuleerd. Zo moet er een betere doorgaande verbinding gerealiseerd worden en onderzoeken we wat de gepaste ontsluiting is voor de stad, in al haar facetten.

We zoeken ook een oplossing om het doorgaande vrachtverkeer van Pont West of Klein Frankrijk uit het centrum van de stad te houden, maar ook naar een manier om Ronse en Oudenaarde beter te verbinden voor fietsers.

Naast een betere ontsluiting van de regio in het algemeen, wordt er een oplossing gezocht om het doorgaand vrachtverkeer uit het centrum te houden. Rond Ronse bestudeert daarom ook de as tussen oost en west, in de vorm van ofwel een omleidingsweg ten zuiden of ten noordoosten van Ronse, langs de spoorlijn en de Ommegangstraat.