Twee geboorde tunnels
Het gekozen alternatief opteert voor 2 geboorde tunnels onder de Schavaart. Dit technisch hoogstandje wordt een unicum in België. De tunnel start aan de Dieriksstraat in Maarkedal, een zijstraat van de N60. Bovenop de tunnel is er een vertrekpunt voor wandelaars en fietsers.
De tunnels in profiel
Er komen twee tunnels, één voor elke rijrichting.
Elke tunnel telt één rijstrook met daarnaast een pechstrook.
De tunnels worden met elkaar verbonden, via enkele doorsteken voor evacuatie.
Technische uitdaging
Een hoogteverschil van 100 meter overbruggen over een afstand van 2 kilometer. Voor die technische uitdaging staat het projectteam van Rond Ronse. De oplossing wordt een geboorde tunnel die onder de heuvelrug van de Schavaart loopt. Op die manier blijft het landschap boven de grond onaangetast. De tunnel ligt diep onder de grond om te voorkomen dat de bodem kan verschuiven of verzakken.
De tunnel van Rond Ronse is een Belgische primeur. Het wordt de eerste boortunnel voor auto- en vrachtverkeer in ons land.
Minste impact op waardevolle natuur
De locatie van de tunnelmond is nauwgezet gekozen. Op deze plaats in Maarkedal heeft de tunnelmond de kleinste impact op woningen, landbouw en natuur.
Vertrekpunt voor fietstochten en wandelingen
De tunnelmond wordt omringd door een nieuw bos. De plek is dus de ideale toegangspoort voor fietsers, wandelaars en dagjestoeristen die de Vlaamse Ardennen willen ontdekken. Hoe we de plek juist vormgeven, werken we in het vervolg van het traject verder uit.