Vlaamse Regering stelt GRUP ‘Rond Ronse’ definitief vast

De Vlaamse Regering rondde op 23 november 2023, op voorstel van Vlaams ministers Zuhal Demir en Lydia Peeters het planningsproces voor de opmaak van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (GRUP) ‘Rond Ronse’ af waarmee de nieuwe bestemmingen definitief vastliggen. Het projectteam van De Werkvennootschap gaat nu aan de slag om het ontwerp van de nieuwe weginfrastructuur te verfijnen en de vergunningsaanvragen voor de realisatie voor te bereiden. Parallel krijgt de Vlaamse Landmaatschappij (VLM) de opdracht om via een landinrichtingsproject de komende jaren gefaseerd de voorziene ca. 360 ha bosuitbreiding te realiseren en de kwaliteit van de open ruimte te versterken. De Vlaamse Regering keurde daarvoor op 20 oktober jl. de instelling van het landinrichtingsproject ‘Zuidwestelijke Vlaamse Ardennen – fase 1’ goed.

 
 

Het traject tot dusver

Het plusalternatief G4 en het scenario voor de open ruimte werden op 20 januari van dit jaar voorlopig vastgesteld door de Vlaamse Regering. Tot en met 8 mei 2023 liep hier een openbaar onderzoek over waarbij iedereen de kans kreeg om inspraakreacties in te dienen. Het Departement Omgeving en De Werkvennootschap onderzochten alle bemerkingen en namen die waar mogelijk mee in het finale voorstel van GRUP. Op 20 oktober, keurde de Vlaamse Regering het definitief GRUP principieel goed waarna advies van de Raad van State werd gevraagd. Na de verwerking van dat advies, waarbij er geen fundamentele opmerkingen waren over de doorlopen procedure, kon de Vlaamse Regering vandaag overgaan tot de definitieve vaststelling van het GRUP.

Uit het openbaar onderzoek kwamen een heel aantal bezorgdheden terug rond geluidshinder, impact op de natuur en de landbouw, de waterhuishouding en de verkeerscirculatie en het mogelijks aantrekken van sluipverkeer. Ook vanuit Wallonië werden er bezwaren ingediend over de impact van de zuidelijke omleidingsweg op de andere zijde van de taalgrens. Het milieuonderzoek had al geconcludeerd dat er geen significante effecten te verwachten zijn, toch is in het GRUP ingeschreven dat er een inrichtingsstudie zal worden opgemaakt die in het bijzonder de maximale landschappelijke integratie van de nieuwe infrastructuur in de omgeving zal verduidelijken. Wanneer er een omgevingsvergunning aangevraagd wordt, zal er ook een openbaar onderzoek georganiseerd worden in de naburige Waalse gemeenten (o.a. Frasnes-lez-Envaing en Ellezelles).

Een nieuwe stap vooruit voor een betere mobiliteit rondom Ronse

Het vorige GRUP, dat in 2016 geschorst werd door de Raad van State, wekte in de regio veel beroering op, onder meer door het geplande viaduct met 5 rijstroken en het feit dat deze oplossing slechts gedeeltelijk tegemoetkwam aan het probleem van doorgaand vrachtverkeer door het stadscentrum van Ronse. Sindsdien heeft de Vlaamse Regering het geweer van schouder veranderd en gekozen voor een integrale aanpak waarbij zowel mobiliteit als ruimte meegenomen zijn. In dat proces zijn ook alle partijen betrokken, van de lokale besturen (aan beide zijden van de taalgrens) tot de burgers en natuurverenigingen. Het doel: zorgen voor een goede mobiliteitsoplossing voor Ronse en omgeving én de Vlaamse Ardennen herwaarderen. Er zijn meer dan 26 tracés onderzocht, zowel op het vlak van impact op het milieu en de landbouw als de kosten en baten. Finaal is gekozen voor het plusalternatief G4 met een boortunnel onder de Schavaart.

Het definitieve GRUP zorgt voor duidelijkheid over de locatie van de aanleg van de omleidingswegen, zowel de N60 als de zuidelijke omleiding van de N48, in de nabije toekomst. De oude reservatiestroken, die dateren van bij de opmaak van het gewestplan in de jaren 1970, verdwijnen definitief van zodra de omgevingsvergunning voor dit project zal worden aangevraagd.

Een convenant met de stad

Als onderdeel van het GRUP werd met de stad Ronse een convenant ondertekend. Deze overeenkomst is naar aanleiding van de inspraakreacties verder uitgebreid, en legt de engagementen vast die de stad Ronse zal opnemen om doorgaand vrachtverkeer uit het centrum van de stad te weren. In samenwerking met de Vlaamse Overheid, zal de stad ook een streefbeeldstudie laten opmaken die de ruimtelijke kansen in kaart brengt en waarbij mobiliteitsscenario’s mee worden onderzocht.

Door de aanleg van de nieuwe omleidingsweg rond de stad dienen er zich immers heel wat kansen om een vernieuwd mobiliteits- & ruimtebeleid uit te werken dat inspeelt op de noden van de Stad. Denk aan het verbeteren van de situatie voor fietsers en andere actieve weggebruikers, het realiseren van veiligere schoolomgevingen, de herinrichting van invalswegen of de openbare ruimte in het centrum. Deze convenant verankert de verdere doorwerking van het project Rond Ronse in gebieden waarvoor de stad Ronse bevoegd is.

Beslissingen voor het luik open ruimte

Het onderdeel open ruimte van het GRUP legt vast welke gebieden voor landbouw voorbehouden blijven en waar er bosuitbreiding komt binnen de Natura 2000-gebieden in de bosgordel Kluisberg-Hotondberg-Koppenberg en rond het Muziekbos. Naar aanleiding van de bezwaren uit het openbaar onderzoek zijn onder meer een aantal bosverbindingen bijgestuurd om de impact op de landbouw verder te beperken. Het GRUP bakent ook twee nieuwe erfgoedlandschappen af die een onderdeel van het pas erkende Landschapspark Vlaamse Ardennen vormen.

Met de instelling van het landinrichtingsproject krijgt VLM de opdracht om samen met het Departement Omgeving, Departement Landbouw en Visserij, Agentschap Natuur en Bos, Agentschap Onroerend Erfgoed, Agentschap Wegen en Verkeer, de provincie en de betrokken gemeenten én in verder overleg met de natuur- en landbouworganisaties de concrete inrichtingsplannen en een flankerend landbouwbeleid uit te werken. Het Departement Omgeving voorziet in totaal 9,9 miljoen euro subsidies voor het landinrichtingsproject bovenop de investerings- en reguliere budgetten van de andere Vlaamse overheden en diverse lokale besturen.

De regering besliste ook werk te maken van een ontsnipperingsplan voor de N36 ter hoogte van het Feelbos en de N425 ter hoogte van het Hotondbos en dat op te nemen in het Vlaams programma voor ecologische ontsnipperingsprojecten (VAPEO) om zo de mogelijkheden voor de bouw van een ecoduct verder te onderzoeken. Hier kan de Vlaamse Overheid dus de komende jaren reeds zeer concrete maatregelen nemen om de waardevolle bossen te verbinden en een grote barrière te overbruggen.

Het vervolg

De komende maanden neemt het Team Rond Ronse de tijd om het ontwerp van het mobiliteitsproject verder te concretiseren binnen de contouren van het GRUP. De focus hierbij ligt op de integratie van het project in het landschap, de milderende maatregelen (o.a. voor effecten van geluid) om de leefbaarheid te maximaliseren, de uitwerking van trage verbindingen voor fietsers en voetgangers en de tunnelveiligheid (voor de toekomstige boortunnel).

Ook in deze fase blijft de betrokkenheid met de omwonenden belangrijk en zullen we in dialoog gaan via (ontwerp)ateliers, bevragingen en terreinonderzoeken. Voor de ateliers kan u zich binnenkort inschrijven, meer informatie volgt via de website www.rondronse.be.

Het landinrichtingsproject verloopt verder via de VLM. Meer informatie over dit project en de verdere stappen die men zal ondernemen zijn te vinden via www.vlm.be/landinrichtingVlaamseArdennen.

De volgende stappen om het project te realiseren

Na het verfijnen van het ontwerp worden nog enkele stappen gezet: van archeologische onderzoeken, het voorbereiden van het bestek om een aannemer aan te duiden tot het opmaken van de omgevingsvergunning. Team Rond Ronse zal hiervoor ongeveer twee jaar nodig hebben. Nadien kan de eigenlijke omgevingsvergunning aangevraagd worden (hierbij zal er opnieuw een openbaar onderzoek gevoerd worden in verschillende Vlaamse en Waalse gemeenten in de omgeving) en de mobiliteitsoplossing op het terrein gerealiseerd worden. Ten vroegste in de loop van 2026 kan de spade in de grond.

Op de hoogte blijven van dit project?

Abonneer je op de digitale nieuwsbrief via rondronse.be/nieuwsbrief.

Michaël Van Tilborg